En animert kvinne som går etter to A-bokstaver og tre dotter, tekstforfatting, copywriting

Ser du etter et SEO-byrå i Fredrikstad? Da kan vi i Viken kommunikasjon hjelpe deg. Vi er et kommunikasjonsbyrå med kontorer i Gamlebyen i Fredrikstad. Vi har under et tidligere navn, Medias AS, levert SEO og andre digitale markedsføringsløsninger i mange år.

Dersom du har mindre trafikk til din nettside enn det du ønsker, så kan vi og våre SEO-spesialister hjelpe deg og din side til å få den trafikken du ønsker. Våre SEO-spesialister kan hjelpe deg og din side til å få både lokal trafikk fra Fredrikstad og omegn, eller hele Norge – om det er ønskelig.

Bli sett på nett med SEO fra Viken Kommunikasjon

De suksessfulle selskapene med en god tilstedeværelse på internett, har som regel en ting til felles. Det de har til felles er ikke nødvendigvis store markedsføringsbudsjetter, men at de bruker markedsføringsbudsjettet sitt smart. En smart bruk av markedsføringsmidler i 2020 er utvilsomt SEO.

SEO gjør at nettsider lettere blir fanget opp av søkemotorer som Google og Bing. Dette gjør at nettsiden får en mye bedre rangering i søkeresultatene, og dukker høyere opp når noen gjennomfører søk med søkeord som er relevant for sin egen bransje.

Av alle markedsføringssatsningene man kan gjennomføre, så er muligens SEO den aller mest kostnadseffektive. SEO er unikt ved at det gir vedvarende resultater. En tradisjonell reklamesatsning eller å betale for trafikk er kortvarig, og resulterer nødvendigvis ikke i vedvarende innkommende trafikk til sin egen nettside.

En SEO-satsning derimot kan ta tid å gjennomføre, men når satsingen har pågått en viss tid vil den kunne genere passiv avkastning i opptil mange år frem i tid. Dette gjør at en SEO-satsning ofte gir en upåklagelig ROI (avkastning på investering). Målt over tid, så blir ofte SEO-kostnadene, dividert på den ekstra trafikken, et par øre per besøkende. Sammenlignet med betalte plasseringer i Google, som ofte koster opp mot 50 kr per klikk, så er dette en svært kostnadseffektiv og langsiktig markedsføringssatstning. 

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization. På norsk kalles dette som regel for søkemotoroptimalisering. Som begrepet tilsier så handler dette om å optimalisere for søkemotorer.

Denne optimaliseringen gjøres som regel ved å tilpasse både usynlige og tekniske aspekter, så vel som synlige aspekter ved sin egen nettside. I tillegg til dette gjøres også tiltak utenfor egen nettside. Slike tiltak kan være å liste opp siden på andre eksterne nettsider som relevante bransjesider og oppslagssider. Disse tre typene tiltak defineres i områdene:

  • Teknisk SEO
  • On-page SEO
  • Off-page SEO

Viken Kommunikasjon kan rådføre de hvordan du best går frem for å lykkes på de ulike områdene.

Ring oss på 69 10 95 55 for en uforpliktende prat

Teknisk SEO

Denne typen SEO viser til endringer og optimalisering som gjøres i teknikken til en nettside. Typiske teknisk-SEO tiltak er usynlige for besøkende, og omhandler sidens kildekoder, overholding av best-practise utforming, nettside-arkitektur, og indekserbarhet.

Tekniske SEO-tiltak gjøres med det formål å forbedre innlastningshastighet, responsivitet og for å gjøre siden lett å lese og å bruke for både Google sine roboter så vel som besøkende.

On-page SEO

On-page SEO viser til tiltak som gjøres direkte på ens egen nettside. Disse tiltakene er som regel ikke tekniske av natur, dette viser til at det ikke trengs spesielle nettside- og programmeringskunnskap for å gjennomføre tiltakene.

On-page SEO tiltak er som regel observerbare, som tilsier at endringene kan observeres av besøkende på siden. Typiske on-page SEO tiltak er å forbedre innhold på siden, sørge for at relevante søkeord er inkludert, samt å påse at relevante interne sider har lenker til hverandre. Andre tiltak er å passe på at kategorier og tags brukes riktig og reflekterer temaet, og at overskriftene er relevante og at bildene er av god kvalitet, dog uten å være unødvendige store.

On-page SEO tiltak gjøres som regel for å forbedre besøkende sin brukeropplevelse og for å bygge opp siden sin domeneautoritet og individuelle undersiders autoritet.

En laptop blir balansert på en pekefinger, dataen viser kodesnutter og skal illustrere utvikling

Off-page SEO

Off-page SEO handler om tiltak som gjøres utenfor den relevante nettsiden, med det formål å forbedre nettsiden sitt omdømme. Typiske off-page SEO tiltak er å inngå samarbeid med relevante sider som har synergieffekt med sin egen bransje. Et slikt samarbeid gjøres blant annet med det formål å skaffe seg lenker som peker til sin egen side.

Videre handler off-page SEO om å rydde opp i sidens omdømme ved å distansere den fra uønskede eksterne sider som driver med aktiviteter som spam, pornografi, pengespill og annen uønsket aktivitet. 

Off-page SEO handler også om analytisk arbeid og bruk av SEO-verktøy for å overvåke resultater og utarbeide prognoser og undersøkelser.

Lokal SEO

Lokal SEO handler om å bli sett der man er, for eksempel i Fredrikstad. Mange bedrifter er begrenset til visse geografiske områder. For slike bedrifter er det ofte lite poeng i å bruke ressurser på å bli synlig på et nasjonalt nivå. Å omdirigere disse midlene til å kun bli sett i sin egen by, fylke eller region vil ofte kunne kunne produsere mer relevante og ønskede resultater.

Det er her lokal SEO kommer inn i bildet. Med lokal SEO bruker vi teknikker fra både on-page, off-page og teknisk SEO i samsvar med Google-verktøy som Google Maps og Google Min Bedrift for å dukke opp i søkeresultatene hos folk som leter etter relevante produkter og tjenester i Fredrikstad, eller et annet område.

SEO og SEM

SEO inngår noen ganger i SEM, som er Search Engine Management. Altså “søkemotorledelse”. SEM viser til markedsføringstiltak som er rettet mot søkemotorer. I tillegg til søkemotoroptimalisering kan man betale Google for ønsket synlighet i søkemotorene. Det er som regel denne aktiviteten som kalles SEM, altså betalt plassering i Google søk.

SEM og konvensjonell SEO kan ofte i samsvar med hverandre, gi svært gode effekter og ha en god synergieffekt.

SEO og webutvikling

For å være best mulig disponert for å få gode SEO-resultater, er det viktig å ha en nettside som er søkemotoroptimalisert. Dersom du ønsker en ny nettside, og vil at den i tillegg til å være representativ, moderne og kraftig, skal være søkemotoroptimalisert, så kan våre dyktige utviklere hjelpe deg.

Våre utviklere, webdesignere og SEO-eksperter samarbeider for å lage flotte nettsider som faller i smak hos både besøkende og søkemotorer.

En animert kvinne som strekker seg ut av en laptop for å trykke på kontakt-knappen, ta kontakt

Har du en utfordring eller ett spennende prosjekt? Hør med oss om vi kan bistå.