En animert kvinne som går etter to A-bokstaver og tre dotter, tekstforfatting, copywriting

Ser du etter en SEO-ekspert i Viken fylke? Viken Kommunikasjon er et markedsføringsbyrå med særlig kompetanse på digital markedsføring. Våre dyktige medarbeidere og SEO-spesialist-partnere kan levere komplette SEO-tjenester for å få din nettside opp på toppen i søkeresultatene hos søkemotorene som Google.

Ettersom at SEO er en noenlunde ny digital markedsføringsområde så foreligger det nok noe usikkerhet rundt hva det faktisk er. For å oppklare det en gang for alle så er SEO, også kjent som Søkemotoroptimalisering fra engelsk “Search Engine Optimization”, et fagområde som jobber for å gjøre nettsider mer synlig i søkeresultatene.

SEO skiller seg signifikant fra SEM som handler mest om å få nettsiden sin til topps i Google ved å betale Google for en midlertidig plassering. Denne formen for annonsering kalles PPC (pay per click). SEM kan være en flott markedsføringsteknikk for å få raske resultater, men for mer langvarige og kostnadseffektive resultater så er det SEO som gjelder.

SEO er en mer langvarig satsning, som det ofte tar tid å utarbeide for en nettside. Til gjengjeld så varer resultatene ofte i flere år uten videre inngrep. Med en godt søkemotoroptimalisert nettside,  vil siden din kunne oppleve å få en jevn og fast trafikk bestående av potensielle kunder til din nettside.

Bli sett på den viktigste kanelen

SEO er et digitalt markedsføringsområde, med andre ord handler dette kun om nett. Til tross for hva enkelte tror, så er internett vårt aller viktigste medium. Samtidig som omsetningen i detaljhandel opplever stagnasjon, stiger stadig den samlede omsetningen til netthandel og annen økonomisk aktivitet på nett i Viken og Norge.

Dersom du ønsker et stykke av den voksende internettkaken, er det utvilsomt viktig å satse på SEO. Hver dag søker flere millioner på nett etter produkter, tjenester, varer og lokale aktører innenfor alle nisjer og bransjer. Uavhengig av hva du driver med, så er nettet en stor og potensiell lønnsom kanal for din bedrift.

Relevant trafikk er bedre enn ikke-relevant trafikk

Et av de viktigste argumentene for SEO er at det bidrar til å øke såkalt relevant trafikk til nettsider. Relevant trafikk viser her til nettbrukere som aktivt har vist interesse for din bransje. Med SEO kan vi velge ut hvilke søkeord vi ønsker å rangere i Google for.

Disse søkeordene er ofte svært spesifikke, og reflekterer godt dine enkeltprodukter, varer, tjenester og øvrige bransje. Dersom du driver et snekkerfirma i Moss så vil søkeordet ditt kunne bli snekkerfirma i Moss, bygge hus i Moss, prosjektering Moss osv.

Våre dyktige SEO-eksperter i Viken, sitter på dybdekompetanse og avanserte verktøy som gjør at vi kan finne ut hvilke søkeord som vil kunne gi dere mest relevant trafikk. Ikke alle søkeord er like mye verdt, så det gjelder å finne de som blir søkt etter mest, som reflekterer bransjen best, og ikke minst de søkeordene hvis søkere faktisk har en intensjon om å kjøpe/ oppsøke bedriften.

Forskjellige former for SEO

SEO er inndelt i en rekke forskjellige underkategorier. Disse er teknisk SEO, On-page SEO, Off-page SEO og Lokal SEO. Våre eksperter er så klart kunnskapsrike og kjenner alle disse underkategoriene ut og inn. For at du bedre skal forstå hva som inngår i SEO, skal vi raskt gå gjennom de forskjellige.

Teknisk SEO

Teknisk SEO viser til tiltak som gjøres for å forbedre nettsidens lesbarhet, innlastningshastighet og sidearkitektur. Teknisk SEO går på detaljnivå i nettsiden og foregår ofte i nettsidens byggestener, altså i kildekoden.

En laptop blir balansert på en pekefinger, dataen viser kodesnutter og skal illustrere utvikling

On-page og Off-page SEO

On-page og Off-page SEO viser henholdsvis til søkemotoroptimaliseringstiltak som gjøres på og utenfor den gitte nettsiden. On-page SEO handler om å optimalisere nettsiden for bestemte søkeord, dette gjøres ofte ved å produsere relevant innhold og forbedre eksisterende innhold.

On-page SEO har også noen tekniske momenter i seg, som blant annet å optimalisere titler, interne lenker, bilder og sørge for riktig bruk at HTML tags.

Off-page SEO handler om tiltak som gjøres utenfor nettsiden. Slike tiltak kan være å inngå partnerskap med relevante nettsider som har synergieffekt med sin egen side. Da kan snekkeren i Moss for eksempel ha en lenke til rørleggeren i Moss og omvendt.

Off-page SEO viser også til bruken av verktøy, og å opprettholde dialogen med Google gjennom deres egne verktøy for SEO-ansvarlige.

Lokal SEO, bli sett der du er

Lokal SEO handler kort og greit om å bli sett der man er. Det er sjelden noe poeng i å bruke av markedsføringsbudsjettet sitt på å gjøre sin lokale snekkerbedrift i Moss og Viken synlig i Karasjok. Derfor er en lokal SEO-satsning ofte mye mer lønnsomt.

Med lokal SEO kan vi sørge for at du dukker opp når folk foretar lokale søk etter dine produkter/ tjenester og bransje.

La oss hjelpe deg til topps i Google

Sammen får vi nettsiden din opp og frem på Google. Vi gleder oss til høre fra deg og din bedrift for å lære om din/ deres unike situasjon. Alle våre SEO- og øvrige markedsføringstiltak skreddersys etter din bedrift sine unike behov. Dette gjør vi for å sikre deg og din nettside mest mulig relevans og høyest mulig avkastning.

En animert kvinne som strekker seg ut av en laptop for å trykke på kontakt-knappen, ta kontakt

Har du en utfordring eller ett spennende prosjekt? Hør med oss om vi kan bistå.