En animert kvinne som går etter to A-bokstaver og tre dotter, tekstforfatting, copywriting

Trenger du SEO til nettsiden din i Østfold? Da kan vi i Viken Kommunikasjon hjelpe deg. Vi er et kommunikasjons- og digitalt markedsføringsbyrå med særlig fokus på SEO i Østfold.

SEO er en av de aller mest kostnadseffektive og fremtidsrettede formene for markedsføring. Nesten alle bedrifter som gjør det bra i søkemotorene som Google og Bing har en ting til felles. Det de har til felles er at de har satset tungt på SEO som en av deres primære markedsføringstiltak på nett.

SEO er genialt ved at det gir langsiktig passiv avkastning på markedsføringsinvesteringen lang tid frem i tid. Ofte vil en SEO-satsning kunne generere avkastning flere år frem i tid etter at satsingen er ferdigstilt.

SEO gjør at nettsider blir ansett som mer troverdig og kvalitetespreget av Google. Dette kommer til synlighet i form av en domenescore. Desto høyere scoren er, jo mer disponert er nettsiden for å bli gitt gode plasseringer i søkeresultatene.

Med flere millioner daglige Google søk i Norge, hvorav flere er personer som leter etter bedrifter, tjenester og produkter, så er Google en av våre aller viktigste markedsføringskanaler. Derfor er det svært viktig å sikre seg og sin bedrift en god synlighet på Google.

Gjør nettsiden din synlig i Østfold

Der forbrukere tidligere benyttet seg av uadressert annonsebilag og aviser for å gjøre seg kjent med tilbydere av varer og tjenester i sine områder, søker de i dag på Google. Alle bedrifter er tjent med å være synlig i Google. Eldre og etablerte bedrifter, i tillegg til nystartede bedrifter vil kunne høste fruktene av en vellykket SEO-satsning.

Hva er SEO?

SEO er en forkortelse av Search Engine Optimization. På norsk blir SEO ofte referert til som søkemotoroptimalisering. Kort og kort handler SEO om å optimalisere nettsider for å bli ansett som kredible og respekterte av Google.

Hvorvidt en nettside kan ansees som kredibel og respektabel avhenger av mange faktorer. Noen av disse faktorene er:

  • Hvor lenge nettsiden har vært i drift
  • Inneholder siden godt med kvalitetsinnhold som reflekterer bransjen, teamet og produktene/ tjenestene på en god måte?
  • Er nettsiden velutviklet? I det legger vi hvorvidt siden ser like bra ut på mobil og nettbrett, som den gjør på en dataskjerm
  • Er siden respektert av andre nettsider? Dette forekommer i form av lenker fra andre nettsider som peker til sin egen nettside
  • Har nettsiden et plettfritt rykte? Dersom domenet har en historie med spam, svindel, pornografi, pengespill eller andre uønskede aktiviteter, så kan dette virke negativt.
  • Er siden blitt brukt for å dekke det samme temaet/ næringen over lengre tid? Dersom et domene skifter aktivitet ofte, så kan dette utspille seg negativt på domeneautoriteten.

Punktene over er noen av faktorene som må foreligger for å avgjør hvorvidt en nettside sin domeneautoritetsutvikling blir positiv eller negativ. Det tar ofte noe tid å bygge opp domeneautoritet. Det skal derfor anses som en lengre investering som skal gi avkastning i mange år fremover. På mange måte kan SEO regnes som et anleggsmiddel.

Typiske tiltak som gjennomføres for å gjøre en nettside søkemotoroptimalisert, inndeles i 3 underordenene kategorierer. Disse er teknisk SEO, On-page SEO og Off-page SEO. I tillegg til dette har vi lokal SEO som en type SEO.

Teknisk SEO

Teknisk SEO viser til tiltak som gjøres i en nettside sin kildekode, arkitektur og lenkeoppbygging. Disse tiltakene gjøres ofte for å sikre at en nettside er lett å lese av Google, samt at den laster inn raskt hos brukere.

On-page SEO

On-Page SEO er synlige tiltak som gjøres på nettsiden. Typiske on-page SEO-tiltak er å forbedre eksisterende innhold, skrive/ produsere kvalitetsinnhold som blir publisert på et jevnlig intervall. Samt å bruke bilder, kategorier, tags og søkeord-optimalisering på en god måte

Off-page SEO

Off-page SEO handler om tiltak som gjøres utenfor nettsiden. Disse tiltakene handler som regel om å bygge lenker til sin egen nettside fra andre sider som ansees som respektable, og som gjerne operer i bransjer som har synergieffekt til sin egen. Andre off-page SEO-tiltak er utarbeiding av planer, diagnostikk og analytikk.

Lokal SEO i Østfold

Lokal SEO inneholder en kombinasjon av de tre øvrige underkategoriene. I tillegg til de tre overordnede kategoriene brukes en rekke Google verktøy som Google min bedrift, Google maps med mer.

Hensikten med lokal SEO er å gjøre en nettside synlig i sitt eget nærområde, som for eksempel Østfold. Ettersom at bedrifter som regel opererer i et avgrenset geografisk område, så kan man ofte skapes større verdier ved å fokusere SEO-satsingen sin på å bli synlig innenfor sitt område.

La våre eksperter hjelpe deg til topps i Google

Viken Kommunikasjon har dyktige medarbeidere og profesjonelle samarbeidspartnere som kan hjelpe deg til å bli sett på Google. Dersom du ønsker mer trafikk til din nettside i Østfold, så kan vi hjelpe deg!

En animert kvinne som strekker seg ut av en laptop for å trykke på kontakt-knappen, ta kontakt

Har du en utfordring eller ett spennende prosjekt? Hør med oss om vi kan bistå.