Har du gitt nettsiden din og dens tekniske oppsett oppmerksomheten den fortjener?

Dersom du har unnlatt å ha fokus på dette, risikerer du å gå glipp av SEO og besøkende til sidene dine samt verdifulle kundekonverteringer.  Det er ikke bare innholdet ditt det kommer an på… Høy fart lønner seg!

Men hvorfor er det slik? Jo, fordi de som besøker sidene dine bryr seg om ytelsen og de gidder ikke vente på en treg eller lite responsiv side.  Kanskje blir du tilogmed oppfattet som en useriøs aktør som ikke bryr seg om kundene. For Google er hastighet veldig viktig når de skal rangere din side i forhold til din konkurrent – Google lever av å levere gode og relevante søkeresultater, da kommer brukerne deres tilbake ved neste søk og Google tjener penger på annonsene sine.

Simple business altså, trege sider jo færre visninger fra søkemotorer, dette gjelder både betalt søk (Google Ads) og organisk søk.  Google antyder ikke med konkrete tall rundt hva de anser som bra ytelse, men mye i bransjen sier det dreier seg om 3-sekundersregelen. Dette innebærer i hovedsak at dersom mer tid over tre sekunder dine sider bruker på å laste inn, jo lavere rangering gir søkemotorene dine sider.

Tidlig gikk Google offentlig ut og forklarte at lastehastighet er en rangeringsfaktor. Grunnen til at lastehastighet anses positivt er hvordan den påvirker brukeropplevelsen (UX) på sidene dine. De som søker er ofte raske til å klikke seg tilbake til resultatsiden dersom siden bruker for lang tid til å laste inn. Du er kanskje slik selv? En annen negativ mulighet er at brukerne som er inne på nettløsningen din, navigerer fra nettside til nettside mens de opplever den trege hastigheten som et vedvarende irritasjonsmoment – – Dette øker sjansen for at de forlater din side uten å vende tilbake ved senere søk innenfor samme emne.

Hvordan får jeg en raskere nettløsning?

Dette er det ganske mange som forsker på og svaret er ganske sammensatt, men i hovedsak kan vi bryte dette opp i to hovedområder:  Server-teknisk og løsnings-teknisk.

Server-teknisk innbefatter hvordan hvilke server-teknologier du benytter og hvordan disse er satt opp.  På dette området kunne vi skrevet flere artikler (og det kommer vi til å gjøre) men for å gjøre saken kort anbefaler vi at din løsning står på en dedikert server.  Det betyr at den ikke deler databaser eller andre ressurser med andre nettløsninger.  Billige hosting-leverandører selger veldig ofte «shared hosting» eller delt hosting. Delt hosting fungerer godt for privatpersoner, idrettslag, artistbooking, osv. Her oppsøker brukerne sidene direkte og har allerede en agenda for besøket.

Driver man i motsetning til privataktører en bedrift som konkurrerer i markedet med ulike varer eller tjenester, ønsker man å bli synlig i søk som omfatter søkeord relatert til hva bedriften tilbyr – – og gjerne så høyt på listen som mulig.  Her er hastighet av betydning og skal man få en god ytelse på løsningen bør bedriften ha en egen dedikert og rask server.  Les mer om dedikert hosting ved å klikke her.

Løsnings-teknisk er det mange måter å strukturere publiseringsløsninger (CMS) på samt mange ulike løsninger å velge blant.  Viken Kommunikasjon leverer i hovedsak løsninger på CMS’et WordPress, som pr dd driver nesten 60% av internettet totalt sett. Man bør være sikker på at sidene som genereres er responsive og kan tilpasse seg ulike flater, være det mobil, nettbrett, smart-tv og andre ulike skjermstørrelser.  Sidene bør ha optimalisert HTML og CSS struktur og laste inn skript på en effektiv måte.

Lazy loading eller «lat lasting» er også en fin måte å gjøre sidene raskere på: Lat lasting betyr at løsningen laster bildene på nettstedet asynkront; Først lastet bildene som skal vises i nettleserens visningsområde, deretter bilder som ligger utenfor.  Dette betyr at hvis brukere ikke ruller helt ned på siden, vil bilder som er plassert nederst på siden ikke lastes inn.  Og dette er bare en av mange teknikker som hjelper din løsning å vises raskere og gi dine sider bedre prioritering hos søkemotorene.  Du kan lese mer om SEO og søkemotorsynlighet ved å klikke her.

Det finnes flere gratis ressurser på nettet der du kan teste din egen løsning. En av de er Gtmatrix som vi i Viken Kommunikasjon benytter flittig for å teste vår egen løsning. Klikk på bildet under dersom du ønsker en rapport for ditt nettsted.



Grep du selv kan ta for å forbedre ytelsen og SEO for din løsning:

  • Optimaliser bildene dine for web. Med Photoshop og tilsvarende programvare kan du minimere bildene ved å bruke ”save for web”-funksjonen. Formålet er å minimere filstørrelsen, slik at lastetiden går ned. Det finnes også online tjenester som CDN som optimaliserer dine bilder automatisk.
  • Benytt ”server side caching” – Da opprettes en statisk html-side for en url slik at dynamiske sider ikke må bygges opp fra bunnen av hver gang en url blir forespurt.
  • Minimer antall http-forespørsler. En nettside laster inn raskere dersom den må vente på færre forespørsler. Ved å redusere antall ressurser som skal lastes opp hver gang en ny side besøkes, slik som skript,  CSS stilmaler samt bilder.
  • Benytt AMP (Accelerated Mobile Pages). AMP er et HTML-rammeverk med åpen kildekode. Det ble opprinnelig opprettet av Google som en konkurrent til Facebook Instant Articles og Apple News. AMP er optimalisert for mobil nettlesing og er ment å hjelpe nettsidene til å laste raskere.
  • Bytt til en hosting-leverandør som leverer en tilpasset og driftet løsning slik at den er teknisk optimalisert.

Hjelp til raskere nettsider?

Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg i gang.