Søkemotoroptimalisering (SEO) og digital markedsføring fra Viken Kommunikasjon

Ser du etter et kommunikasjonsbyrå med særlig fokus på digital markedsføring og SEO? Da er du kommet til riktig sted. Vi i Viken Kommunikasjon AS er et kommunikasjons- og digitalt markedsføringsbyrå som har spesialisert oss på å øke synligheten til bedrifter, både på nettet og i den øvrige verden.

Mange bedrifter sliter med å få den synligheten de fortjener. Dette er grunnet at synlighet på søkemotorer og generelt på internett går til bedriftene som aktivt jobber for det. Nå kan du også bli en del av denne gruppen. Med SEO, så kan vi sørge for at også din nettside kommer seg inn i søkeresultatene til Google. 

Med en god søkemotoroptimalisert (SEO) nettside, så vil personer som søker på Google etter søkeord som er relevante til din bransje, kunne se din nettside blant søkeresultatene.

Med en stadig større del av økonomiske aktiviteten foregående på nett, så er det aldri vært viktigere å sørge for å bli sett av potensielle kunder på nett. Google har på mange måter overtatt rollen til butikkvinduer. Det er tross alt på Google at de fleste kundene først kan bli eksponert for bedriften din.

Bli synlig på nett med SEO


Når søkeords- og SEO analysene er ferdigstilt, så er tiden kommer for å jobbe mot å øke nettsidens synlighet i Google. Dette gjør vi ved hjelp av en rekke konkrete tiltak som bygger opp nettsidens autoritet og troverdighet.

Nettside-autoritet og troverdighet er en slags poengscore som Google gir til nettsider. Desto høyere score, jo større er sannsynligheten for å rangere i Google for sine nettsider. Dersom du er nysgjerrige på hva din score er, så kan du sjekke din nettadresse på Ahrefs og Moz. De to SEO-verktøyutviklerne bruker litt forskjellige beregningsmetoder, og scorene kan derfor variere. Derfor anbefaler vi å ta et gjennomsnitt av de to.

Store og institusjonelle sider som NRK, Aftenposten, Wikipedia osv har enorme scorer, det er nettopp av den grunn de ofte er å se høyt oppe i Google sine søkeresultater. Men med en lang og strategisk SEO-satsning så kan også du og din nettside nå langt.

Heldigvis så er det sjeldent man konkurrer mot store institusjonelle nettsider. En litt bedre eller tilnærmet lik score som sine konkurrenter holder ofte til å rangere høyt.

Vit hvor du er, og hvor du skal på nett


Når man skal satse på søkemotoroptimalisering så er det viktig å ikke fomle i mørke. Derfor jobber vi svært metodisk og grundig med alt vi gjør, herunder også SEO. Vi starter med å kartlegge en nettside sine eksisterende resultater, og ser på hvilke søkeord vi bør satse på. Deretter iverksetter vi en handlingsplan som involverer konkrete tiltak vi kan gjennomføre for å forbedre synligheten.

Før handlingsplanen blir utformet, så utarbeider vi en SEO-analyse og en søkeordsanalyse. Disse analysene avdekker hvilke søkeord som kan gi mest trafikk og konvertering (omgjøring fra besøkende til kunder). Ved å gå for relevante søkeord som tar for seg produktene/ tjenestene eller bransjen generelt, så kan vi få de rette besøkende inn på nettsiden.

Teknisk, onpage og off-page SEO

For å bygge opp din nettside sin domeneautoritet og -troverdighet, så må det iverksettes en rekke tiltak. Det er her vi kommer inn i bildet. 

SEO er ofte delt inn i 2 eller 3 deler. Disse delene off-page SEO og on-page SEO. Noen velger å skille ut teknisk SEO som en tredjedel, mens andre velger å inkludere det over on-page SEO.

Kort fortalt så handler off-page SEO om tiltak som gjøres på eksterne nettsider, mens on-page handler om tiltak som gjøres direkte på ens egen nettside. Teknisk SEO handler om tekniske tiltak relatert til sidestørrelser, sidens evne til å bli lest av roboter, mobilvennlighet og riktig bruk av HTML-koder.

On-page (og teknisk) SEO

Når det kommer til on-page SEO, så vil vi blant annet påse at en nettside har nok innhold. Med det så mener vi hvorvidt det jevnlig publiseres fagrelatert innhold som artikler, blogginnlegg, notater, videoer osv. En side med mye faglig kvalitetsinnhold, viser til Google og besøkende at de kan det de driver med. 

Videre vil vi se på nettsiden sin innlastningshastighet, bildestørrelser, bruken av HTML-koder, sidearkitekturen, søkeordoptimalisering, https-sertifisering, robot-lesbarhet, outbound-links osv. Forvirrende og overveldende? Fortvil ikke. Vi og våre SEO-eksperter vet akkurat hva som skal til, og hvordan det skal gjøres for at Google blir fornøyd. Vi kan så klart også skrive faglig relevant og kvalitetsartikler med riktig bruk av sjargong og uttrykk på dine vegne.

Off-page SEO

Som det engelske navnet tilsier, så handler dette om SEO-tiltak som gjøres utenfor den fysiske nettsiden. Dette vil typisk være å bygge opp et lenkenettverk, altså å få gode lenker som peker på ens eget nettsted fra andre.

Videre vil off-page SEO handle om bruken av diverse verktøy for å få viktig innsikt i besøkende og hvordan siden ligger i forhold til søkemotoroptimaliseringen.

Vi leverer søkemotoroptimaliserte nettsider

Som et ledende byrå med kompetanse i både nettutvikling, digital markedsføring og SEO, så leverer vi så klarte egendesignede og -utviklede nettsider ferdiglevert med SEO. Når vi kan designe en helt ny side for å være søkemotoroptimalisert, så vil den ofte kunne gjøre deg svært bra i søkemotorene.

Med søkemotoroptimaliserte WordPress-sider fra Viken Kommunikasjon, så kan du være sikker på at ingenting holder deg tilbake fra å rangere i Google.

Digital markedsføring, mer enn bare SEO!

I tillegg til søkemotoroptimalisering, så leverer vi også andre tjenester knyttet til digital markedsføring. Vi kan blant annet leverere Google ad-kampanjer, markedsføring i sosiale medier og kombinasjonen av alle tre for å kunne gi deg de sterkeste resultatene etter et gitt ønsket budsjett.

Kontakt oss gjerne for mer informasjon angående våre digitale markedsføringstjenester og SEO. Vi er sikre på at vi vil kunne hjelpe deg og din nettside til å bli sett av så mange som mulig.

Har du en utfordring eller ett spennende prosjekt? Hør med oss om vi kan bistå.